Contoh - Contoh Koleksi Iklan Yang Menarik

Iklan yang kreatif biasanya akan mudah menarik minat pengguna tentang sesuatu produk / jualan dan sebagainya.

Seperti iklan dibawah ini, iklan yang dipaparkan sangat kreatif dan kita mudah faham walaupun iklan tersebut dalam bahasa inggeris. 

Pendek kata, orang yang tak faham bahasa inggeris pun boleh faham iklan - iklan sebegini.


* Admin berharap dapat buat iklan yang lebih kreatif dari iklan - iklan dibawah ini...hehe. 


1. PANASONIC NOSE HAIR TRIMMERS

Iklan ini betul - betul kreatif. Berfikir diluar kotak. Ia menggunakan kemudahan sedia ada di sekitar bandaraya seperti kabel telefon, wayar tiang elektrik dsb. Ianya betul - betul berkesan. 




2. ADIDAS

Oliver Kahn, penjaga gol Germany yang hebat suatu masa dahulu turut dijadikan iklan bersaiz besar berdekatan dengan Munich Airport. Ianya juga mungkin iklan bola terbesar di dunia pada ketika itu.







3. CHUPA CHUPS


Iklan gula - gula Chupa Chups ( sugar free ). Iklan yang sangat kreatif sehinggakan semut pun tidak mahu makan gula - gula tersebut. haha..



4. COLGATE FLOSS

Iklan Colgate ini juga tidak kurang hebatnya. Imaginasi yang tinggi. 



5. FRONTLINE 

Ini juga adalah salah satu contoh iklan terbaik. Dimana orang yang lalu lalang di sekitar iklan itu memainkan peranan dalam iklan tersebut. Iklan ini diletakkan di lantai shopping mall. Gambar ini diambil dari atas mall tersebut. Sekaligus orang yang lalu lalang disana nampak seakan - akan kutu atau lalat. Menarik bukan ? 





6. GARNIER ( For All Hair Types )

Jika dilihat sekali pandang, gambar ini menunjukkan janggut seorang lelaki yang sangat lebat. Tetapi sebenarnya janggut lelaki itu ialah rambut seorang perempuan yang mempunyai ketinggian pada paras dagu lelaki tersebut. Sangat kreatif. 



7. GUINNESS

Walaupun ini adalah iklan arak, tetapi Admin kagum dengan kreativiti iklan tersebut. 
Ayat yang sesuai dalam english "The more you drink, the slower you react,please dont drink and drive" . hehe...



8. HEINEKEN

Heineken ini juga menggunakan 3D dalam iklan mereka. Jika dilihat pada gambar dibawah, tangan yang cuba menggenggam botol tersebut kelihatan real. 




9. HOT WHEELS

Sekali lihat iklan Hotwheels ini, terus terkenangkan zaman kanak - kanak suatu masa dahulu. Hahaha.




10. IKEA ASSEMBLY SERVICE

Bagi sesiapa yang selalu berkunjung ke IKEA, pasti akan terperasan dengan iklan - iklan dia yang menarik dan kreatif. 

"This ad is big, bold and makes perfect sense when you see the URL. It shows just what can happen if you don't use the company assembly services"



11. KOLSTONE

Kolstone ialah produk pewarna rambut ( hair dye ). Jika dilihat pada iklan ini, warna rambut pada papan iklan tersebut akan bertukar warna mengikut latarbelakangnya. Menarik !!



12. NESCAFE

Iklan yang simple tetapi mudah difahami. Ianya menunjukkan betapa cepatnya kafein dapat membantu anda segar lebih cepat :)



13. THE ECONOMIST

Iklan dari The Economist ini juga salah satu iklan yang sangat kreatif. Lampu di papan tanda iklan tersebut akan menyala bila seseorang melalui dibawah lampu tersebut. 





No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved keretasewanusasabah.blogspot.com